top of page
header.jpg
logo yaron konigsberg
mobile_menu.png

מה ההבדל בהכשרה וברגולציה של אוסטאופתיה ברחבי העולם?

המעמד החוקי ותהליך ההכשרה המקצועית באוסטאופתיה הינו שונה בכל מדינה בעולם.




בארה״ב, מקצוע האוסטאופתיה הינו חלק אינטגרלי מהרפואה המערבית ולמעשה אחד מכל ארבעה סטודנטים לרפואה הינו סטודנט לרפואה אוסטאופתית. בנוסף לתוכנית לימודי הליבה של רפואה מערבית, סטודנטים לרפואה אוסטאופתית לומדים טכניקות אוסטאופתיות מניפולטיביות (Osteopathic Manipulative Medicine). טכניקות אלו כוללות שימוש בידיים לצורך אבחון, טיפול ושיקום של בעיות שריר ושלד. הטכניקות משלבות בין לחיצות ממוקדות, הנעה של מפרקים ועיסוי ומתיחה של רקמות רכות. בסיום הלימודים מקבלים תואר: DO = Doctor of Osteopathy. תואר זה זהה לתואר: MD = Medical Doctor ברפואה קונבנציונלית. רופאים אוסטאופתים בארה״ב למעשה יכולים לתת מרשם לתרופות, לבצע ניתוחים ולהתמחות בכל תחומי הרפואה המודרנית. הם לרוב מאופיינים בפילוסופית טיפול אינטגרטיבית המתמקדת בצרכי המטופל ומשלבת טיפול ידני בהתאם לצורך.


מחוץ לארה"ב, מקצוע האוסטאופתיה לא התמזג עם הרפואה המערבית וההכשרה מתמקדת באבחון וטיפול של כאבי שריר ושלד דרך יישום של טכניקות טיפול אוסטאופתיות. בקרב מטפלים בתחום האוסטאופתיה ברחבי העולם (למעט ארה"ב), התואר DO מתייחס לדיפלומה באוסטאופתיה. מטפלים נקראים בשם תואר של אוסטאופתים והם אינם מוסמכים כרופאים. אורך ההכשרה ברוב מדינות העולם נע בין 4-5 שנות לימוד הכוללים לפחות 1000 שעות של לימוד קליני במרפאה. לאורך הלימודים סטודנטים רוכשים מיומנות גבוהה בשימוש בידיים ככלי לאבחון וטיפול של בעיות שריר ושלד. המודל הטיפולי מתבסס על בסיס רחב של ידע ברפואה מערבית עם דגש חזק על לימודים באנטומיה, פתולוגיה, פיזיולוגיה, תזונה וביומכאניקה.


במדינות בהם יש רגולציה של מקצוע האוסטאופתיה שם התואר "אוסטאופת" מוגן בחוק. על מנת לעסוק במקצוע צריך תחילה לסיים בהצלחה לימודים אקדמיים במסגרת אוניברסיטאות ולאחר מכן לעבור בחינות רישוי רשמיות. במדינות בהם יש לימודים אקדמיים התואר DO מלווה בתואר ראשון במדעים (BSc, BOst, BOstMed) או בתואר מאסטר (MOst) בהתאם לתוכנית במוסד הלימודים.


מדינות באירופה בהן יש רגולציה הם: אנגליה, שוויץ, פורטוגל, נורווגיה,מלטא, לוקסנבורג, צרפת, איסלנד, ליכטנשטיין, פינלנד, דנמרק וקפריסין. מחוץ לאירופה, ישנה רגולציה לאוסטאופתיה באוסטרליה, ניו-זילנד ובמחוזות מסוימים בקנדה. במדינות אלו ישנה הכרה רשמית של התחום במשרדי הבריאות ובממשלות ומתן שירות ללא רישיון מהווה עבירה על החוק.


בישראל ובמדינות נוספות בהם אוסטאופתיה טרם נכנסה למסגרת האוניברסיטאות, ההכשרה נעשית בבתי ספר פרטיים ומכללות שמלמדים תכנים של רפואה מערבית יחד עם טכניקות טיפול אוסטאופתיות. תוכניות אלו אורכות בין 4-5 שנים ובסיומם מקבלים דיפלומה באוסטאופתיה.

האיגוד הישראלי לאוסטאופתיה (IRO) מאגד את רוב האוסטאופתים בארץ ובשנים האחרונות לקח על עצמו את האסדרה בצורה וולונטרית עד אשר תהיה רגולציה למקצוע בכנסת. האיגוד הישראלי מפקח על בתי הספר לאוסטאופתיה באמצעות מפקח חיצוני שהוא רופא שחבר בחברה הישראלית לרפואת שריר שלד. בית ספר מפוקח ומוכר על ידי האיגוד הינו בית ספר שעומד בתנאי הסף של איגוד האוסטאופתים האירופאי (EFFO) מבחינת שעות לימוד, תכני הלימודים והסטנדרטים המקובלים באיגודים האירופאים. מבחני הגמר בבתי הספר לאוסטאופתיה נערכים על ידי בוחנים חיצוניים של האיגוד הישראלי לאוסטאופתיה. הבוחנים עברו הכשרה ועומדים בסטנדרטים האירופאים להיות בוחנים. כל חבר באיגוד הישראלי לאוסטאופתיה חייב להוכיח את מידת כשירותו להיות אוסטאופת, על ידי מבחן גמר בבית ספר מפוקח או על ידי אישור של בתי ספר (שהוא חלק מאיגוד האוסטאופתים האירופאי) שאכן אותו אוסטאופת סיים את לימודיו בבית ספר מוכר. האיגוד הישראלי כרגע אינו חבר מלא באיגוד האוסטאופתי האירופי אך נציגו יושבים כמשקיפים ב- EFFO.

עיסוק בתחום האוסטאופתיה בישראל אינו מצריך רישוי והכרה ע"י החוק. למרות זאת יש לציין שקיים ביקוש רב בארץ למטפלים אוסטאופתים בקרב מטופלים הסובלים ממגוון בעיות שריר ושלד. הראיה לכך היא שכל קופות החולים מעסיקות אוסטאופתים במרפאות המשלימות ומספר מרפאות כאב מעסיקות אוסטאופתים כחלק ממערך המטפלים.







יישום ההמלצות בבלוג זה הינו על אחריותו של הקורא בלבד ובכל מקרה יש להיוועץ עם הרופא המטפל. ירון קוניגסברג לא יישא באחריות משפטית או אחרת לנזקים כלשהם שיגרמו ו/או שיטען שנגרמו לכל אדם, בעקבות המידע המובא בבלוג. אין לראות במאמרים כל המלצה להפסיק או להימנע מטיפול רפואי/בריאותי אחר שהומלץ לכם על ידי הרופא המטפל.

רקע לסטריפ בצבע ירוק עם איור של קווים

מעוניין/נת בטיפול?
יש לך שאלה?
מלא/י את הטופס ואצור איתך קשר

bottom of page