header.jpg
logo yaron konigsberg
mobile_menu.png

מה ההבדל בין אוסטאופתיה, כירופרקטיקה ופיזיותרפיה?

אוסטאופתיה, כירופרקטיקה ופיזיותרפיה הם שלושה מקצועות בתחום הבריאות שמתמקדים באבחון, טיפול ומניעה של בעיות וכאבים במערכת השריר והשלד. ישנה חפיפה בין המקצועות השונים אך לכל מקצוע יש טכניקות ייחודיות ועקרונות מעט שונים בגישה הטיפולית.

טיפול אוסטאופתי מתמקד באיתור ידני של מוקדים בגוף בהם יש מגבלה בתנועה, נוקשות, נפיחות ודלקתיות. הטיפול משלב בין טכניקות מניפולציה, עיסוי, לחיצות ממוקדות, מתיחות והנעה של מפרקים. טכניקות אלו מכוונות לרקמות רכות כגון שרירים/גידים/רצועות ולנקודות החיבור שלהם בעמוד השדרה ומפרקי בגוף. ישנם אוסטאופתים שמשלבים גם טיפול ויסרלי (Visceral Osteopathy) המתמקד בשיפור תפקוד האיברים הפנימיים וטיפול קרניו-סקראל (Cranio-Sacral Osteopathy) המתמקד בטיפול עדין בעצמות הגולגולת ובקרומי המוח. מטרת הטיפולים היא להפחית כאב, לשפר תנועתיות ולעזור לתהליכי ההחלמה הטבעיים של הגוף. כחלק מגישה מקיפה, אוסטאופתיה גם מתייחסת למשתנים באורח חיים כגון הרגלי אכילה, שינה ובריאות רגשית. לימודי אוסטאופתיה ברוב העולם אורכים בין 4 ל-5 שנים. ישנם מדינות בהם מקבלים בסיום הלימודים תואר ראשון או תואר מאסטר וישנם מדינות בהם מקבלים דיפלומה באוסטאופתיה (DO) ללא תואר אקדמי. בארה"ב בלבד הלימודים אינטגרליים ללימודי רפואה ובסיומם מקבלים תואר דוקטור לאוסטאופתיה (DO= Doctor of Osteopathy) שהוא מקביל לתואר דוקטור ברפואה קונבנציונלית (MD = Medical Doctor). אוסטאופתים עובדים במרפאות פרטיות, קופות חולים ובמרפאות כאב.

כירופרקטיקה מתרכזת באופן דומיננטי במערכת העצבים באמצעות טיפול בעמוד השדרה ובמפרקים. ישנה גם התייחסות משנית לרקמות הרכות. בגישה הכירופרקטית, מספר רב של בעיות בריאותיות קשורות לליקוי בתפקוד של מערכת העצבים בעקבות בעיות מבניות בחוליות עמוד השדרה.

כירופרקטורים משתמשים בטכניקות מניפולציה בעמוד השדרה באופן מבוקר, מהיר וממוקד על מנת להפחית כאב ולשפר מוגבלות בתנועה ונוקשות במפרקים. בנוסף לטיפול הידני, כירופרקטורים לעיתים מייעצים לגבי תזונה, אורח חיים בריא ואימון גופני. לימודים בכירופרקטיקה נמשכים בין 4 ל-5 שנים ולרוב נעשים בארה"ב, אירופה, ניו זילנד, דרום אפריקה, קנדה ואוסטרליה. בסיום הלימודים מקבלים תואר דוקטור לכירופרקטיקה (Doctor of Chiropractic, D.C). זהו תואר מקצועי אקדמי אך חשוב לציין שכירופרקטורים הם לא רופאים מוסמכים במובן של רפואה מסורתית ואינם יכולים לבצע ניתוחים ולתת מרשם לתרופות. כירופרקטורים עובדים לרוב במרפאות פרטיות אך גם במסגרת קופות חולים ומרפאות כאב.

בטיפול פיזיותרפיה ישנו דגש מרכזי על שיפור התפקוד באמצעות מתן תרגילים ספציפיים להרחבת טווחי תנועה, חיזוק הגוף ושיפור הכושר הפיזי. הטיפול לרוב נעשה לאחר פציעה, תאונה או בעקבות מגבלה פיזית. פיזיותרפיה כוללת מגוון רחב של טכניקות ידניות שלעיתים משלבות אלקטרותרפיה ואולטראסאונד. פיזיותרפיסטים מתמקדים בשיקום ומניעה של פציעות ובעידוד עצמאות בפעולות יום-יומיות. מלבד טיפול במערכת השריר-שלד, פיזיותרפיה עוסקת בטיפול ובשיקום של מגוון בעיות נוירולוגיות ובעיות בתפקוד הלב ודרכי הנשימה. טיפולי פיזיותרפיה בנוסף שמים דגש על חינוך למטופלים. זה מתבטא בסיפוק מידע, הדרכה ותמיכה בנושאים הרלוונטיים למצב הבריאותי ותהליך השיקום שלהם. פיזיותרפיסטים מטפלים במרפאות פרטיות אך גם בצוותים מולטידיסיפלינריים עם מקצועות נוספים כגון רופאים מומחים ואחיות. השכלה פורמלית בפיזיותרפיה ברוב המדינות היא ברמה של תואר ראשון שאורך בין 3 ל-4 שנים. לעיתים מטפלים ממשיכים להתמחות לאחר הלימודים לתואר מסטר ודוקטורט.

חשוב לציין שמה שנאמר מעלה בהקשר של אופי הטיפול במקצועות השונים הינו הכללה. יכולים להיות וריאציות בין מטפלים בתוך כל תחום. בכל מקצוע מטפלים בדרך כלל עובדים בצורה התואמת את ההכשרה שקיבלו ממוסד הלימודים שלהם ואת הפילוסופיה האישית שלהם לגבי טיפול בגוף האדם. יתרה מזאת, טיפול יכול להיות שונה בין מטופל למטופל בקרב אותו איש או אשת מקצוע מאחר ועוצמת הטיפול והטכניקות בשימוש משתנות בהתאם לאבחון הקליני ולסף הכאב של המטופל/ת. בנוסף, מטפלים בכל המקצועות משלבים על פי שיקול דעתם טכניקות נוספות שהוכשרו בהן בלימודים מתקדמים (לדוגמה דיקור יבש).

יישום ההמלצות בבלוג זה הינו על אחריותו של הקורא בלבד ובכל מקרה יש להיוועץ עם הרופא המטפל. ירון קוניגסברג לא יישא באחריות משפטית או אחרת לנזקים כלשהם שיגרמו ו/או שיטען שנגרמו לכל אדם, בעקבות המידע המובא בבלוג. אין לראות במאמרים כל המלצה להפסיק או להימנע מטיפול רפואי/בריאותי אחר שהומלץ לכם על ידי הרופא המטפל.

רקע לסטריפ בצבע ירוק עם איור של קווים

מעוניין/נת בטיפול?